kirsteninparijs.reismee.nl

Au fur et à mésure.. (Petit à petit...)

Bonsoir!

Vooraf een wist-je-dat. Wist je dat: Franse toetsenborden behoorlijk afwijken van Nederlandse? Je moet je bij onderstaande tekst bedenken dat ik in eerste instantie voor elke A een Q heb getypt, voor elke M een komma, voor elke W een Z en voor elke punt een punt-komma. Het typen van dit stukje heeft me door al dat ge-backspace en ge-delete daarom heel wat tijd gekost. Mais ce n`est pas grave; ik wil jullie graag vertellen over mijn ervaringen tijdens de eerste twee dagen in het prachtige Parijs. 

Nog een wist-je-dat. Wist-je-dat: wanneer je voor Nederlandse begrippen goed Frans spreekt, dat niet betekent dat je voor Franse begrippen óók goed Frans spreekt? Jeetje, dat valt effe tegen zeg! Het gaat zo snel, dat ik vaak maar drie of vier woorden uit een zin kan oppikken. Daarmee begrijp ik overigens vaak wel wat er met de hele zin bedoeld wordt, maar pfoeh, Frans is écht de TGV onder de talen. Echter, en vandaar ook de titel, ik heb wel het idee dat het, nu al, beetje bij beetje steeds beter gaat. Ik leer van elke zin die tegen me gesproken wordt.

Tot zover de wist-je-datjes. Nu mijn ervaringen tot nu toe.

Na een wat roerig en stressvol begin (zie Facebook: iets met een snelweg en de ANWB), verliep mijn reis verder voorspoedig. Na nog geen uur vliegen landde ik veilig en wel op Paris Charles de Gaulle. Ook de treinreis naar het centrum van Parijs, het regelen van een heuse Parijse OV-chipkaart en het vinden van het huis van mijn gastgezin ging in één keer goed. Mijn gastgezin laat zich het best omschrijven als een traditioneel gezin: vader werkt en moeder is de maitresse de la maison. Het gezin heeft, zoals gezegd, zes kinderen (en een beagle), waarvan de oudste op dit moment in Londen studeert. Ik verblijf op haar kamer, mét eigen badkamer. De twee jongsten (Paul et Ghiolain, de enige jongens in huis) zijn werkelijk schatten en ze praten me de oren van het hoofd. Het gezin heeft al jarenlange ervaring met buitenlandse studenten, wat ook te merken is aan de articulatie van hun Frans wanneer ze tegen mij spreken (erg fijn!). De familie is erg betrokken en enthousiast en probeert mij zoveel mogelijk mee te geven van de Franse taal en cultuur (ze praten dan ook stug door in het Frans terwijl ze dondersgoed weten dat ik er op een gegeven moment geen woord meer van begrijp). Ik krijg van alles te proeven dat volgens Violaine (mijn gast'moeder') typisch Frans is. Ook heb ik geleerd over De Grote Drie uit Frankrijk: du vin, du pain et du boursin. Je begrijpt, je hoort mij niet klagen. ;) Overigens ook grappig: bij etenstijd rinkelt er een bel door het huis, zodat iedereen weet dat hij/zij aan tafel mag verschijnen. Naast ikzelf verblijven er ook nog twee Italiaanse studenten bij de familie. Zij zijn ook gisteren aangekomen en zullen, net als ik, drie weken blijven. Helaas studeren ze niet aan dezelfde school als ik, dus ik zal ze niet veel zien.

Dat wat betreft het gezin. 

Vandaag had ik mijn eerste schooldag, welke bestond uit een mondelinge taaltest (een schriftelijke had ik online al gedaan) om mijn niveau te bepalen en een introductiepraatje door één van de docenten. De reis van Boulogne (waar ik woon) naar de school in het centrum van Parijs duurt in totaal een klein half uurtje. Hierbij kom ik elke dag langs de Eiffeltoren én de Arc de Triomph. Een beter begin van de dag kun je niet hebben, toch? Toevallig liep ik meteen een Nederlandse jongen tegen het lijf, een student uit Groningen, die omwille van zijn werk ook Frans gaat leren. Ook ben ik samen met Ines, een meisje uit Kroatië, op zoek gegaan naar een boekenwinkel om onze studieboeken te kopen. Vervolgens hebben we heerlijk geluncht en besloten we mee te gaan met een Visité Guidée naar Saint-Germain des Près (een rijkere wijk van Parijs), georganiseerd door de school. Bovendien heb ik veel andere studenten leren kennen. Echter, de meesten zitten niet in de klas waarin ik ingedeeld ben, waardoor ik hen niet meer (veel) zal zien.

Mijn lessen vandaag begonnen om 16h20 en duurden tot 19h30. Elke dag heb ik deze Course Principal op dezelfde tijd. Daarnaast heb ik op dinsdag, woensdag en donderdag (in de middag) nog extra lessen in grammatica, uitspraak en begrip/luisteren. Mijn eerste les vandaag was erg boeiend en ik heb zeker het gevoel op het goede niveau ingedeeld te zijn. Ik kon het prima volgen. Mijn klas wisselt elke week qua samenstelling (omdat er elke week studenten weggaan en weer aankomen), maar het gemiddelde aantal leerlingen is tien tot twaalf en de meest gehoorde afkomsten tot nu toe zijn Brazilië, Polen, Japan, Rusland en Duitsland. Contact leggen gaat, ondanks de taalbarriere, erg gemakkelijk. :)

Tot zover het informatieve gedeelte. Nu mijn gevoelsleven.

WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH. IK BEN ZOOOOOO BLIJ!!! IK VOEL ME ZOOOO GOED!!!

En tot zover mijn gevoelsleven. Ik kan het simpelweg niet anders brengen. Het eerste aanblik van de eiffeltoren vanmorgen zorgde ervoor dat ik het bijna te kwaad kreeg van het geluksgevoel waarmee ik overspoeld werd. Hier hoor ik thuis. Geen twijfel over mogelijk.

Enfin, ik ga er een eind aan breien, omdat ik nu nogal lang de computer van mijn gastgezin bezet hou. WiFi werkt niet op mijn laptop helaas. Ook foto's uploaden werkt niet echt, maar dat komt later wel. Ik duik nu m'n bedje in om Boer Zoekt Vrouw terug te kijken via m'n telefoon. Typisch Frans, toch?! ;)

Bisou, Kirsten

Reacties

Reacties

Kimberly

klinkt helemaal super :D zo te horen geniet je er al goed van!

Manon

Bonjour!
Je suis jalouse! Qu'un rêve!
J'éspère que tu as un bon temps la-bas
Bisous à toi,

Thijs, Danjo, Manon et Anouk

Franny

Hey meissie , leuk om telezen dat het goed met je gaat viva la France okeee hahaha.

José

Lieve Kirsten,
Wat leuk om te lezen dat het je zo goed bevalt.
Het moet een heerlijk gevoel zijn, je zo thuis te voelen!
Geniet, geniet, geniet!
Kus, José

Mam xxx

Wat fijn dat het je allemaal zo goed afgaat,Dat je je zo lekker thuis voelt, dat moet zeker een goed gevoel geven, fijn om dit zo allemaal te lezen...geniet ervan meid!!! liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active